Asfaltbeton

Važeća norma: HRN EN 13108-1

Cestovne kolničke konstrukcije izvode se u pravilu od dva ili tri sloja asfaltbetona. Specifikacija asfaltbetona koji se pri tome koristi uglavnom ovisi o namjeni prometnice, odnosno o prometnom opterećenju. S obzirom na redoslijed ugradnje i specifičnu namjenu, razlikujemo tri vrste slojeva asfalta: nosivi, vezni i habajući.

Nosivi sloj preko sebe preuzima i na podlogu raspoređuje opterećenje s površine. Uz to, služi za dodatno izravnavanje podloge na naredne slojeve. Proizvodi se od agregata sa zrnom veće veličine, poput 16, 22 i 32 mm. Prilikom ugradnje, debljina ovog sloja je najčešće između 5 i 13 cm.

Vezni asfaltni sloj dodatno izravnava podlogu te na sebe preuzima opterećenje kojeg uzrokuje prometno opterećenje s površine. Vezni sloj se proizvodi od agregata sa zrnom veličine 16 i 22 mm i najčešće izvodi u debljini između 5 i 10 cm.

Habajući asfaltni sloj je u neposrednom kontaktu s površinskim o¬pterećenjem te mora jamčiti mehaničku stabilnost i otpornost kontakta kotača s podlogom. Debljina ovog sloja je najmanja, te u pravilu iznosi između 2 i 7 cm. Habajući asfaltni sloj proizvodi se od agregata manjeg zrna, odnosno veličine 4 mm, 8 mm, 11 mm i 16 mm.

Granulometrijske krivulje asfaltbetona su kontinuirane.

Asfaltbeton za vrlo tanke slojeve – BBTM

Važeća norma: HRN EN 13108-2

Asfaltbeton za vrlo tanke slojeve - BBTM (fran. Beton Bitumineux Tres Mince) je bitumenska mješavina u kojoj su čestice agregata diskontinuiranog sastava, a primjenjuje se za izvedbu habajućih asfaltnih slojeva u debljini od 2 do 3 cm. Karakteristike BBTM-a su poveća otpornost na klizanje tj. bolja hvatljivost i smanjena buka u odnosu na klasične asfaltbetone. Kao vezivo upotrebljava se polimerom modificirani bitumen PmB 45-80/65. Maksimalna veličina zrna u kamenom materijalu iznosi 8 ili 11 mm.

S obzirom na tradiciju ugradnje ove vrste asfalta diljem Europe, u Colasu su razvili 3 generacije niskobučnih asfalta naziva Microville, Rugosoft i Nanosoft. BBTM se može primijeniti za sve grupe prometnih opterećenja.

Stone Mastic Asfalt

Važeća norma: HRN EN 13108-5

Stone Mastic Asphalt (SMA) asfaltna je mješavina koja se najviše upotrebljava za izvedbu habajućih slojeva kolničkih konstrukcija autocesta i ostalih cesta namijenjenih vrlo teškom prometnom opterećenju i velikoj gustoći prometa.
Stone Mastic Asphalt (SMA) asfaltna je mješavine visoke kvalitete zbog svoje diskontinuirane granulometrijske krivulje, dodataka i povećanog udjela bitumena. U pravilu se upotrebljava za izvedbu habajućih slojeva kolničkih konstrukcija autocesta i ostalih cesta namijenjenih vrlo teškom prometnom opterećenju i velikoj gustoći prometa te za izvedbu zaštitnih slojeva hidroizolacije kolničkih ploča cestovnih objekata.
SMA se radi od zrna agregata veličine 4, 8, 11 i 16 mm. Kao vezivo upotrebljava se polimerom modificirani bitumen.

SMA

(pdf 867.76 KB)

Porozni asfalt

Važeća norma: HRN EN 13108-7

Porozni asfalt spada u grupu habajućih slojeva čija je karakteristika povećan udio šupljina, povećana otpornost na klizanje i smanjena buka. Navedene karakteristike pridonose bržoj odvodnji, odnosno prometnice se brže osuše nakon kiše što utječe na povećanu sigurnost prometa.

Porozni asfalt se proizvodi od zrna agregata veličine 8 mm, 11 mm i 16 mm, pri čemu je granulometrijska krivulja diskontinuirana.

Coldraine

(pdf 439.75 KB)

Rodal

(pdf 944.77 KB)